Děti zažívají radost z úspěchu. Některé z nich poprvé
První předškolní klub otevřela organizace Člověk v tísni v roce 2005 v Bílině. „Tenkrát v roce 2005 jsme byli všichni nadšeni, do školky se sehnaly děti a my najednou zjistili, že máme před sebou absolutně nesourodou skupinu dětí, se kterou si nevíme rady. Každé na tom bylo jinak, nebylo na čem stavět. Proto jsme hledali způsob, jak s těmito dětmi pracovat. A objevili jsme Grunnlaget,“ vypráví Martina Francuchová, metodička předškolních klubů Člověka v tísni. Díky Skutečným dárkům můžeme nabízet školám a učitelům unikátní kurzy a metodiky. Jednou z nich je i originální metoda Grunnlaget (neboli základy), která vznikla v Norsku. Jedná se o pojmové vyučování – metodu, která učí děti učit se. V ČR ji školí pouze jedna lektorka. Metoda pomáhá učitelům připravovat do školy děti ze sociálně vyloučených prostředí – ty děti, které vyrůstají v daleko horších životních podmínkách než jejich vrstevníci a díky tomu stojí na jiné startovní čáře. Metoda nese své ovoce, jak ukazuje předškolka v Bílině. „První změna přišla po několika měsících a projevila se v chování dětí. Otevřely se, začaly se o vše zajímat a chtěly poznávat stále nové a nové. Paní učitelka na této vlně jela dál a jen sytila touhu dětí po vědění,“ popisuje Martina. „Děti se tím v podstatě učí učit. A to způsobem, který je nedeprimuje, ale naopak baví a motivuje. Zažívají při tom totiž radost z úspěchu. Některé z nich poprvé,“ vysvětluje dál Martina. Za poslední dva roky jsme v této metodě vyškolili na 500 učitelů. Začít používat Grunnlaget není podle Martiny vůbec jednoduché. „Tento způsob učení si musíte zvnitřnit, nejde jen o nějaké techniky práce a mluvení s dětmi. Pevně však doufám, že s přibývajícím časem tato metoda začne fungovat stejně úspěšně jako v našich klubech i jinde.“ |
Sledujte naše sociální sítě
Člověk v tísni na Facebooku
Člověk v tísni na Instagramu
Člověk v tísni na síti X (původně Twitter)
Člověk v tísni na YouTube