Na kafe s paní učitelkou? V Mnichovicích žádný problém
Na kafe s paní učitelkou? V Mnichovicích žádný problém |
|
„Asi neplatí pravidlo, že rodič má vždycky pravdu, ale zato platí, že rodič má se svým potomkem ty nejlepší úmysly. A je na nás učitelích, abychom rodiče přesvědčili, že v tom máme společný cíl, že táhneme za jeden provaz.“ Takhle jedna z učitelek ze základní školy v Mnichovicích shrnula, co jí přinesla setkání, které pro zdejší učitele organizoval Člověk v tísni. Když kolegové ze sekce Varianty začali spolupracovat s pedagogy na této škole ležící asi třicet kilometrů od Prahy, naším cílem bylo najít cesty, jak zlepšit spolupráci mezi rodiči a učiteli. Mezi témata, která škola řešila, patřila například nespokojenost rodičů s družinou nebo nejasné informace ohledně využívaných výukových metod. Po několika návštěvách Mnichovic bylo jasné, že naši snahu kvitují pozitivně nejen pedagogové, ale také samotní rodiče. Navíc se ukázalo, že na spoustu problémů ve škole mají stejný názor jako učitelé. Bylo na čem pracovat. Postupně se v Mnichovicích podařilo zintenzivnit komunikaci s rodiči. Vznikl například nový formát třídních schůzek na začátek školního roku a průběžné individuální konzultace v jeho průběhu. Také jednotliví učitelé spolu více a lépe komunikují a dbají na to, aby rodičům poskytovali vždy stejné informace. Navíc byla představena jedna velmi zajímavá novinka, tzv. rodičovská kavárna (kterou již předtím úspěšně zavedla škola v pražských Kunraticích). Jedná se o cyklus neformálních setkávání učitelů s rodiči. Během nich se lze dozvědět spoustu zajímavého o nejrůznějších událostech spojených se studiem nebo děním na škole. Například první mnichovická kavárna s rodiči s názvem „Osudová volba?“ lákala na debatu ohledně dalšího studia žáků 5. ročníků (jít či nejít na gymnázium?). „První kavárny se v Mnichovicích zúčastnilo přes 45 rodičů, to je na takovou novinku nevídaný úspěch. Celkově odvedla škola za dobu naší spolupráce směrem k rodičům ale i dovnitř sboru obrovský kus práce,“ říká Alena Felcmanová, která spolupráci s Mnichovicemi ze strany ČT koordinovala. „Spolupráce s mnichovickou školou velmi obohatila i nás,“ dodává Petra Skalická, vedoucí programu Varianty v Člověku v tísni. „Systematické práci se školami se u nás mnoho organizací nevěnuje a chybí metodická podpora.“ Také proto je skvělé, že jsme zkušenosti načerpané během spolupráce s kantory na této středočeské škole mohli zpracovat do metodiky „Rodiče – nečekaní spojenci. Jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou.“ Je teď dostupná online a slouží pedagogům na desítkách dalších škol po celé republice jako nápověda k navázání lepšího a produktivnějšího vztahu s rodiči žáků. Děkujeme!
|
|
Sledujte naše sociální sítě
Člověk v tísni na Facebooku
Člověk v tísni na Instagramu
Člověk v tísni na síti X (původně Twitter)
Člověk v tísni na YouTube